Instagram Engagement Rate Udregner



Hvad er en engagement rate?

Folk der til dagligt arbejder med sociale medier, herunder særligt Influencer marketing, kan ikke undgå at støde på ordet ’Engagement rate’. Engagement rate er et procenttal, der viser hvor ‘interagerende’ en given profils følgere er. Med andre ord indikerer tallet hvor meget folk gennemsnitligt liker og kommenterer profilens opslag, hvorfor det handler om at have så højt et tal som muligt.

Engagement rates bruges dermed som mål til at vurdere kvaliteten af det content man lægger op, samt kvaliteten af profilens følgerbase. Jo bedre content du lægger ud, desto flere likes vil du få, hvorved din engagement rate vil stige. Tallet kan derfor bruges til at sammenligne og måle effektiviteten af sin virksomheds Instagram strategi og evt. korrigere efter behov.

Note til content: Mange virksomheder glemmer at, ’content’ ikke kun er billeder eller videoer, men også teksterne, der bliver skrevet dertil. Vi har i Nordic Social eksperimenteret og fundet ud af, at gode tekster er mindst ligeså vigtigt. Derudover er konstant fornyelse indenfor Copywriting og det visuelle også vigtigt! Læs mere om hvordan vi arbejder med Instagram management her.

Procentsatsen bruges også til, at vurdere influencers markedsføringspotentiale. Ofte bruges den også til at vurdere om influencere, eller profiler generelt, har købt falske følgere. Engagement rates, er dog ikke alene nok til at fastslå om en Influencer har købt følgere, men kan virke som et led i vurderingen. Du kan læse mere om hvordan vi arbejder med Influencer marketing her.

Summa summarum: Engagement rates viser hvor meget den givne profils følgere interagerer med profilens opslag.

Hvordan udregnes Engagement rates?

Engagement rates er udregnet ved at tage gennemsnittet af interaktioner på 12 opslag og dividere det med antallet af følgere. Fordi engagement raten fremkommer på denne måde, er det muligt at sammenligne hvor godt virksomheder gør det på Instagram, næsten uafhængigt af størrelsen. Det skal dog noteres at profiler med 1-10.000 fans oftest vil have en højere engagement rate, end profiler med 1-10 millioner følgere.

Hvad er en god Engagement rate?

Mange synes at nedenstående procentsatser er lave, men Instagram-opslag får faktisk flest interaktioner, når man sammenligner med andre sociale medier, som eksempelvis Facebook & Twitter. Som reference får Instagram-opslag mellem 2-7% engagements, mens Facebook-opslag får mellem 0,1-1,5%.

For influenter (>100.000 følgere)

  • Engagement rates på over 6% og derover er set som meget god.
  • Engagement rates på 3-5% er set som middel til god.
  • Engagement rates på 1-3% er set som under middel.
  • Engagement rates på under 1.5% er set som dårligt.

Gennemsnit af engagement rate for virksomheder
Undersøgelse af iconosquare

  • Medievirksomheder: 5.55 %
  • Rejsebureauer: 4.49 %
  • Mad og drikke: 4.13 %
  • E-commerce: 5.77

Typisk vil høje engagement rates som disse være på grund af enkelt opslag, der trækket procentsatsen op. Det er typisk som resultat af konkurrencer og viralt content. Af den årsag kan man også måle sig selv mod nedenstående statistik.

Engagement pr. opslag for 1800 af de største virksomheder
Undersøgelse af rivaliq

  • Sportshold: 1,56%.
  • Modebrands: 1,07%.
  • Sundhed og beauty: 1,06%.
  • e-commerce / retail: 0,76%.
  • Medievirksomheder 0,65%.
  • Virksomheder der arbejder med mad og drikke: 0,45%.

Engagement rate udregneren er gratis, men kun til vores e-mail abonnenter.

Du abonnerer nemt ved blot at udregne din første engagement-rate – du kan selvfølgelig altid afmelde dig.

Din data: e-mail, fornavn og virksomheds navn vil bliver behandlet sikkert jvf. data loven.