Facebook Ads Library bliver mere gennemsigtig

Vores allesammens yndlingsværktøj til at udspionere konkurrenter og lade sig inspirere af de bedste derude har fået en opdatering.

Peter Peter|27. august 2020|8 Minutes
Peter Peter|27. august 2020

Få vores nyhedsbrev

Ændringerne har rod i det amerikanske præsidentvalg

Vores allesammens yndlings værktøj til at udspionere konkurrenter og lade sig inspirere af de bedste derude har fået en opdatering.

Der er ikke tale om dit branchefagblad, men Facebook Ads Library. Desværre er det ikke opdateringer, som kommer dig eller din virksomhed særligt meget til gode – medmindre du arbejder i politik, journalistisk eller medier.

De ændringer, som Facebook har offentliggjort, gør sig nemlig kun gældende for politiske Facebooksider. De er et led i den store kamp, Facebook har måtte kæmpe siden det Amerikanske primærvalg i 2016. Det er nok ikke tilfældigt at denne ændring kommer i opløbet det til Amerikanske valg i 2020.

De nye funktioner i Facebook Ads library har hovedsageligt til formål at forbedre gennemsigtigheden, når det kommer til Facebook annoncering i politik. Samtidigt skal det giver pressen og forskellige nyhedsmedier bedre muligheder for at kunne rapportere korrekt på politikernes annonceforbrug på sociale medier.

Det nye tiltag består af flere dele

For det første kommer Facebook til at vise et banner, der viser, hvilke sider profilen har kørt annoncer på parallelt med at vise det klassiske “betalt af” banner. Det vil betyde, at man nu kan se, hvilke organisationer der støtter de forskellige politikere og politiske organisationer.

For det andet kommer vicepræsident-kandidaters annonceforbrug til at blive inkluderet i deres Presidential Spend Tracker. Det vil gøre det en del nemmere at kunne tracke politikeres annonceforbrug på sociale medier.

Afslutningsvist har Facebook også introduceret muligheden for at kunne lave et live widget på din side eller på dit tweet. Her vil live-data fra Facebooks Presidential Spend Tracker blive vist.

En håndsrækning til pressen, mediesider og selvstændige journalister

Selvom ændringerne ikke har den helt store betydning for den gennemsnitlige marketer, så sender de alligevel et virkelig interessant signal.

Facebook har gang på gang modtaget kritik ift. Gennemsigtighed og hvilken rolle deres platforme spiller i nationale valg og politik generelt. I modsætning til Twitter har Facebook ikke valgt at fjerne muligheden for at bruge annoncekroner på politiske formål, men har i stedet valgt at fokusere på at øge gennemsigtigheden på deres platform. Samtidig viser Facebook også, at de er villige til at hjælpe pressen, mediesider, selvstændige journalister og videnssider med at få et indblik I, hvor mange penge, der bliver brugt af de forskellige politiske kampagner på sociale medier.

Relaterede indlæg

TikTok lancerer nyt tiltag til annoncører

I et nyt initiativ til at maksimerer mulighederne for brands og virksomheder har…

LinkedIn Stories kan være på vej

Der har de sidste 2 måneder har der været stilhed fra LinkedIn Stories. Men nu ser…

Instagram-funktion får nyt twist

’Du er nu ajour’-funktionen startede som et tiltag for at bremse overforbrug af…

Nyhedsbrev om sociale medier

Tilmeld dig Nordic Socials gratis nyhedsbrev og få de vigtigste nyheder omkring sociale medier sendt direkte til din indbakke.

Ja tak, jeg vil gerne holde mig opdateret.