Google lancerer ny kampagnetype: Google Discovery Ads

Emil Klitmose Emil Klitmose|5. august 2020|18 Minutes
Emil Klitmose Emil Klitmose|5. august 2020

Få vores nyhedsbrev

Hvad er Google Discover?

Google Discover – tidligere kendt som Google Feed – er et personligt content feed, der kontinuerligt fodrer relevant indhold til den enkelte bruger. Det relevante indhold bliver leveret af Googles machine learningalgoritmer. Disse algoritmer er nøje konfigureret til at forudsige hvilke former for indhold, der fanger lige netop din opmærksomhed.

Funktionen har Google givet det fine navn: queryless search.

Denne nye search-algoritme er i stand til at gætte sig frem til dine interesser, udelukkende baseret på tilgængelige datapunkter, som f.eks. din søgehistorik, browserhistorik, app-aktiviteter og lokation samt et hav af andre datapunkter.

Hvad er google discovery ads?

Hvad er Google Discovery Ads?

Udover at have adgang til et bredt udvalg af annonceformater, som bl.a. Display-, Shopping- og Youtube-annoncer, har Google-annoncører nu også muligheden, for at annoncere på Google Discover.

Denne udvikling vil også give dem adgang til det populære og efterspurgte karruselformat, der gør det muligt for brugeren at swipe mellem udvalgte billeder – akkurat som Facebook har tilladt annoncører i årevis.

“Google is positioning Discovery Ads as an alternative to Facebook and Instagram. Discovery is a browseable, feed-based surface which gives advertisers an opportunity to extend their digital footprint to hundreds of millions of Google users globally — with a single campaign. All while leveraging rich user intent signals to meet users’ expectations when they’re eager to learn more and ready to take action”

– James Anthony, Google Representative.

Google Discovery Ads adskiller sig fra de øvrige kampagnetyper ved at være native, hvilket rent praktisk betyder at Google Discovery-kampagner tilpasser formatet eller tonen på Google Discovery, Youtube eller den enkelte hjemmeside, for at forbedre brugeroplevelsen. Google Discovery skiller sig derfor ud af mængden ved at lægge stor vægt og fokus på user-experience og customer-journey. Googles vision er, at annonceringsformatet skal føles som en naturlig del af user-flowet, når en Google-bruger scroller igennem sit feed.

Et af Googles vigtigste målsætninger er, at annoncetypen skal passe ind i user-flowet – netop for at virke så native som muligt. Det betyder, at annoncerne bør være af den højeste kvalitet, for overhoved at blive godkendte. Dette er ikke blot en anbefaling – det er nærmere et krav. Google er nemlig utrolig omhyggelige med deres proces, og ønsker derfor – ifølge en af deres designere – at have teams, der aktivt gennemser og kvalitetstjekker annoncer. Det er dog noget af en opgave, eftersom Google har over 4 millioner annoncører.

“We’ll have teams actively reviewing these assets to make sure that these match the standards of all of these different google properties and products”

– Rachit Gupta, designer, Google.

Machine Learning driver dine Discovery-kampagner

Du har uden tvivl hørt om machine learning før – det er nemlig et teknisk begreb, folk ofte smider rundt i alverdens sammenhænge. I denne kontekst dækker det over et sæt algoritmer, der aktivt tester potentialet af et kontinuerligt flow af egne udvalgte assets.

For dig, der er i gang med at opsætte din nye Discovery-kampagne, vil det sige, at du udvælger et hav af unikke overskrifter, beskrivelser og billeder og fodrer dem til dine Discovery-kampagner. De forskellige assets, som Googles Machine learning-algoritme nu har adgang til, bliver så aktivt mixet og matchet, og det følgende resultat er en native annonce, bestående af flere forskellige asset-kombinationer, der vises til den rette målgruppe.

For at finde frem til den rette målgruppe, kan du med fordel bruge audience-expansion funktionen. Du kender nok til begrebet ‘look-a-like-målgrupper’ fra Facebook Ads. Audience expansion er stort set det samme – bare i udvidet form på Google. Vælger du at aktivere og gøre brug af audience expansion i din Google Discovery-kampagne, vil du i den forbindelse kunne opnå større rækkevidde, og heraf flere salg eller leads. Dette er muligt da funktionen hjælper med at finde nye personer, der ligner din originale målgruppe.

Bruger du audience expansion anbefaler jeg også, at du bruger smart bidding. Smart bidding-funktionen er også drevet af Googles machine learning-algoritmer, og fungerer derfor perfekt i sammenspil med audience expansion. Algoritmerne matcher bids (bud) med dine assets og på tværs af deres platform. Resultatet er, at den bedste annonce bliver leveret til den rette person, på det rette tidspunkt. Alt i alt, en utrolig effektiv funktion.

Vil du igang med Google Discovery Ads?

Kontakt os

Opsætning af Discovery-kampagner

Budgivning & budget

Som det er tilfældet med alle andre annoncekampagner, har du også muligheden for at lægge et dagligt budget for din kampagne. Hvis du ønsker et overblik over dit månedlige budget, skal du blot gange dit daglige budget op med 30. For at udnytte det fulde potentiale af dine annoncepenge kan du også vælge at specificere hvilke budget-metrics du ønsker Google skal optimere mod. Denne optimering vil være baseret på kampagnens overordnede målsætning (f.eks. salg, leads, trafik, rækkevidde, app-promovering mv.).


Målgruppe & demografi

Målgrupper er grupper af mennesker, som Google har estimeret til at have bestemte interesser, hensigter og demografiske oplysninger. Helt simpelt er det dem, der kan blive eksponeret for dine annoncer.

Data fra dine målgruppekilder er utrolig værdifuld for dig, da det kan bruges til at optimere både budgivning og målretning for dine målgruppekampagner baseret på henholdsvis nye besøgende, tilbagevendende besøgende, besøgende på bestemte sider og besøgende, der har udført en bestemt handling.

 

Konverteringshandlinger

Denne indstilling bestemmer hvilke konverteringshandlinger, der rapporteres i kolonnen “Konverteringer” for din kampagne. Når dine kampagner er kørende, er det nemlig altafgørende for deres succes, at du kan analysere og måle på deres resultater.

Det kan du bedst gøre, hvis du på forhånd har fastsat hvilke resultatpunkter, der er vigtige for den givne kampagne. Er formålet f.eks. at din annonce skal lede til salg? Så er det vigtigt, at du indstiller konverteringshandlinger for din kampagne med henblik på salg.

Hvis du bruger Smart Bidding, optimeres dine budstrategier med fokus på den udvalgte konverteringshændelse. Har du valgt opkald som konverteringshandling vil algoritmerne altså optimere kampagnerne med henblik på at få din telefon til at gløde.

Opret annonce & Annonceindhold

Dine annoncer vil blive vist for brugere, som allerede er i det ”udforskende mindset”. Det vil sige, at de befinder sig i et feed (og i en sindstilstand), hvor de både forventer og er modtagelig overfor nye indtryk. Når dine annoncer vises til dette segment af mennesker, er der ifølge Google større chance for, at annoncerne bliver klikket på.

Jeg har dog min egen viden og erfaring, der tyder på, – rent teoretisk set – at Discovery Ads bør performe bedst som push-annoncering, men det kræver flere tests før jeg kan komme med en retvisende konklusion.

Vi tester i skrivende stund Discovery Ads for en håndfuld kunder. Update og resultater følger (…)

Følgende skal du være opmærksom på

Hvis du laver en Discovery-kampagne, skal du være opmærksom på, at dit indhold skal leve op til særlige krav (der faktisk håndhæves) – udover Googles sædvanlige annonceringspolitikker. De strikse regler og krav er grundlaget for, at indholdet skal leveres i et Discovery feed, hvorfor det altså ikke må bryde med det gnidningsfrie user-flow.

Billeder må ikke indholde call-to-action

En af de strikse regler Google håndhæver er, at billeder der bruges i Discovery-kampagner ikke må indholde call-to-action elementer. Det betyder, at der ikke må være noget der falskt indikerer, at billederne kan klikkes.

Dit indhold skal være i topkvalitet

Alt visuelt indhold skal være af den højeste kvalitet. Med andre ord:
– Billederne skal være knivskarpe – slørede og uklare billeder er no-go.
– Billederne må ikke være vendt på hovedet, eller på anden måde være vinklet underligt.
– Billederne må ikke være for distraherende.
– Tekst på billedet må maksimum fylde 20% af hele billedet.

Dit indhold ikke være misvisende

Det er i særdeleshed vigtigt for et velfungerende og gnidningsfrit user-flow, at alt der bliver leveret i Google Discover er relevant for brugeren. Er dit indhold derfor misinformerende, eller viser det ikke nøjagtigt dét du beskriver – så vil kampagnen risikere at blive lukket ned.

Sådan kommer du igang med Google Discovery Ads

Er du nybegynder til Google Ads, og skal du til at opsætte dine allerførste Discovery-kampagne, anbefaler jeg stærkt, at du sætter dig til at se nogle af de nedenstående hjælpsomme videoer. God fornøjelse!

Del indlæg

Emil Klitmose

Partner & CEO
+45 81732086
emil@nordicsocial.dk

Instagrams Algoritme i 2020 – En lynguide

Hvordan fungerer Instagrams algoritme? Det er svært at sige præcis hvordan den er…

5 tips til Community Management

Community management kan være en kæmpe del af virksomheders tilstedeværelse på…

GUIDE: Sådan opbygger du en email liste med Instagram

Vi er i Nordic Social specialiseret i sociale medier, men jeg er ikke bange for at…

15 Nyhedsbreve om Sociale Medier og Digital Marketing

Leder du efter ny viden og inspiration om digital marketing? Vi har samlet de…

Instagram Insights – Din guide til effektiv brug af data i 2020

Bruger du dataene til din fordel? I dette blogindlæg viser vi dig hvordan du kan…

Oprettelse af virksomhedsprofil på Facebook

Facebook er Danmarks mest populære sociale medie. Over 64% af alle danskere er i…

Relaterede indlæg

TikTok lancerer nyt tiltag til annoncører

I et nyt initiativ til at maksimerer mulighederne for brands og virksomheder har…

LinkedIn Stories kan være på vej

Der har de sidste 2 måneder har der været stilhed fra LinkedIn Stories. Men nu ser…

Facebook Ads Library bliver mere gennemsigtig

Vores allesammens yndlingsværktøj til at udspionere konkurrenter og lade sig…

Nyhedsbrev om sociale medier

Tilmeld dig Nordic Socials gratis nyhedsbrev og få de vigtigste nyheder omkring sociale medier sendt direkte til din indbakke.

Ja tak, jeg vil gerne holde mig opdateret.