Instagrams Algoritme i 2020 - En lynguide

Instagrams algoritme har længe været, og er stadig, forbundet med mystik og misforståelser omkring hvordan den egentlig fungerer. Her gennemgår vi de primære myter og forkerte antagelser, så du bedre kan forstå hvordan det egentligt hænger sammen.

Peter Peter|22. maj 2020|13 Minutes
Peter Peter|22. maj 2020

Få vores nyhedsbrev

Lukkede kort

Instagram holder kortene tæt når det kommer til deres algoritme – der er altså ikke en gylden manual til at gøre alt “korrekt”.

Den manglende info direkte fra kilden har dog resulteret i skabelsen af en lang række myter og lodret forkerte antagelser omkring platformens tekniske rammer.

Dette indlæg vil søge at samle de få ”brødkrummer” som Instagram rent faktisk har givet os omkring deres algoritme, i håbet om at imødekomme (og måske endda aflive) disse myter og derigennem skabe en mere klar forståelse for hvordan algoritmen fungerer.

Hvordan fungerer rangeringen af dit feed?

Instagram har åbnet op og sagt der er 3 primære elementer, der påvirker dit feed:

  1. Interesse (sandsynligheden for at du er interesseret i det pågældende stykke indhold).
  2. Aktualitet (nyere og mere aktuelle posts bliver rangeret højt i dit feed så du bliver eksponeret for det mest relevante).
  3. Relation (posts fra profiler du interagerer mest med rangeres højt i dit feed).

Sideløbende med disse er der 3 (mindre) elementer, der også påvirker dit feed:

  1. Frekvens (algoritmen lærer dine brugsmønstre at kende og præsenterer dig for det nyeste indhold baseret din frekvens. Der er forskel på at åbne Instagram én gang om dagen eller én gang i timen).
  2. Followings (hvis du følger 10.000 profiler vil algoritmen løbende skulle sortere gennem mere indhold for at bedømme hvad der er relevant for netop dig og du vil således kun få vist lidt indhold fra de 10.000, da det bliver ”spredt ud” imellem dem. Følger du kun 100 profiler? Ja så vil du få vist mere indhold fra de enkelte profiler).
  3. Forbrug (hvis du foretrækker korte sessioner (besøg) vil algoritmen sikre du at du får vist det allermest relevante først – foretrækker du længere sessioner vil den udvælge en længere og mere ”spredt ud” liste af indhold).

Hvilken slags profil er ”bedst”?

Mange tror at Instagram prioriterer bestemte profiltyper over andre, men dette er ikke tilfældet. Det betyder altså ikke noget, fra et algoritme-perspektiv, om du har en privat, virksomheds- eller kreatørprofil.

Med det sagt er der både fordele og ulemper ved de forskellige typer af profiler, så det betyder stadig noget hvilken du vælger at gå med.

Er video bedre end billeder?

Måske.

Videoformatet er dog, i modsætning til hvad mange tror, ikke pr. automatik ensbetydende med bedre performance, end eksempelvis et stilbillede – selvom mange tror de sociale medier belønner dem for at bruge video.

Grunden til det ofte bliver forbundet med bedre performance og højere engagement, er at det er både lettere og mere engagerende for os at konsumere, holdt op imod et statisk billede. Det skaber et større blikfang og det er mere let spiseligt end tekstbaserede opslag.

Med andre ord handler det om hvad dine følgere kan lide at se, den er faktisk ikke længere.

Husk, som bruger er dit feed tilpasset efter dine brugsmønstre – klikker du dig kun ind på videoer når du scroller? Jamen så vil Instagram præsentere flere videoer til dig fremadrettet – smart ikke?

Det handler om hvad dine følgere kan lide at se, den er faktisk ikke længere.

SKAL opslag performe indenfor 30 minutter?

Mange er af den overbevisning, at algoritmen vil favorisere et opslag hvis det får højt engagement indenfor 30 minutter fra det er blevet postet.

Instagram har imidlertid afkræftet denne, ellers ret så vedholdende, myte.

Det betyder dog ikke at likes, kommentarer og interaktioner er uvæsentligt ift. dit indholds performance – det har alt sammen stor indflydelse på algoritmen og dermed også om dit opslag får succes eller ej.

Hvad så med Instagram stories?

Instagrams algoritme har en finger med i alt på deres platform – også når det kommer til stories.

Som dit normale Instagram-feed placeres stories fra de profiler du engagerer mest med forrest, så Instagram sikrer sig at du får dit daglige fix fra dine yndlingsprofiler.

Den bedømmer dog også placeringen ud fra tidspunktet, hvorved nyere stories også vil blive prioriteret af algoritmen over ”gamle” stories (selvom de ikke er mere end en dag gammel).

Eftersom stories bliver mere og mere populært for brugerne anbefaler vi at du sætter mere ind på stories (både frekvens og kvalitet), da det vil højne dine chancer for at komme forrest på listen for dine følgere.

At ligge godt i Instagram stories kan også skabe en god synergi til dine regulære opslag da det minder dine følgere om, at du rent faktisk eksisterer!

Bonus: Inautencitet = Instagrams værste fjende

Husk, Instagrams algoritme er bygget på avanceret machine learning, der konstant tilpasser sig nye brugsmønstre – med andre ord; den bliver bedre og bedre til at opdage inautentisk adfærd og tilpasse sig efter dette.

Instagram pods / engagement groups (grupper af profiler der hjælper hinanden ved at like og kommentere hinandens opslag) kan måske give dig en lille upside (her og nu).

Algoritmen går dog mere og mere målrettet efter at udrydde og straffe intautentisk adfærd, så det kan ikke anbefales at du benytter dig af sådanne tiltag, da det med stor sandsynlighed vil gøre mere skade end gavn på den lange bane.

Vil du høre mere omkring vores arbejde med Instagram og sociale medier? Tilmeld dig nyhedsbrevet nedenunder – så får du løbende sendt nyheder omkring sociale medier direkte til din indbakke.

Vil du læse mere omkring Instagrams algoritme? Som sagt holder platformen kortene tæt til kroppen, men andre medier har været skarpe til at opsnappe deres små brødkrummer, bl.a. Later & Techcrunch.

Relaterede indlæg

Mark Zuckerberg lancerer Facebook Shopping

Facebook shops er din webshop, på Facebook.

5 tips til Community Management

Community management kan være en kæmpe del af virksomheders tilstedeværelse på…

GUIDE: Sådan opbygger du en email liste med Instagram

Vi er i Nordic Social specialiseret i sociale medier, men jeg er ikke bange for at…

Nyhedsbrev om sociale medier

Tilmeld dig Nordic Socials gratis nyhedsbrev og få de vigtigste nyheder omkring sociale medier sendt direkte til din indbakke.

Ja tak, jeg vil gerne holde mig opdateret.