Ressourcer

Instagrams Algoritme i 2022 – En lynguide

66

Indholdsfortegnelse

Lukkede kort

Instagram holder kortene tæt når det kommer til deres algoritme – der er altså ikke en gylden manual til at gøre alt “korrekt”.

Den manglende info direkte fra kilden har dog resulteret i skabelsen af en lang række myter og lodret forkerte antagelser om platformens tekniske rammer.

Dette indlæg søger at samle de få ”brødkrummer”, som Instagram rent faktisk har givet os omkring deres algoritme i håbet om at imødekomme (og måske endda aflive) disse myter og derigennem skabe en mere klar forståelse for, hvordan algoritmen fungerer.

Hvordan fungerer rangeringen af dit feed?

Instagram har åbnet op og sagt, der er 3 primære elementer, der påvirker dit feed:

  • Interesse (sandsynligheden for at du er interesseret i det pågældende stykke indhold).
  • Aktualitet (nyere og mere aktuelle posts bliver rangeret højt i dit feed så du bliver eksponeret for det mest relevante).
  • Relation (posts fra profiler, du interagerer mest med, rangeres højt i dit feed).

Sideløbende med disse er der 3 (mindre) elementer, der også påvirker dit feed:

  • Frekvens (algoritmen lærer dine brugsmønstre at kende og præsenterer dig for det nyeste indhold baseret på din frekvens. Der er forskel på at åbne Instagram én gang om dagen eller én gang i timen).
  • Followings (hvis du følger 10.000 profiler vil algoritmen løbende skulle sortere gennem mere indhold for at bedømme, hvad der er relevant for netop dig, og du vil således kun få vist lidt indhold fra de 10.000, da det bliver ”spredt ud” imellem dem. Følger du kun 100 profiler? Ja, så vil du få vist mere indhold fra hver enkelt profil).
  • Forbrug (hvis du foretrækker korte sessioner (besøg), vil algoritmen sikre dig, at du får vist det allermest relevante først – foretrækker du længere sessioner, vil den udvælge en længere og mere ”udspredt” liste af indhold).

Hvilken slags profil er ”bedst”?

Mange tror, at Instagram prioriterer bestemte profiltyper over andre, men dette er ikke tilfældet. Fra et algoritme-perspektiv betyder det altså ikke noget, om du har en privat, virksomheds- eller kreatørprofil.

Med det sagt er der både fordele og ulemper ved de forskellige typer af profiler, så det betyder stadig noget, hvilken du vælger at gå med.

Er video bedre end billeder?

Både og.

Algoritmen favoriserer ikke direkte videoindhold, men videoformatet vil ofte holde længere på seeren sammenlignet med stilbilled-posts. Instagrams Reels-format, som er et direkte modsvar til TikTok og en fully-immersive skærmoplevelse, giver dog seeren en mere fordybende oplevelse, og derfor er det for mange brands en god måde at præsentere deres produkter på.

Mange tror dog fejlagtigt, at Instagrams algoritme belønner dem for at benytte video, og at videoformatet er ensbetydende med bedre performance. Det er dog noget mere komplekst end det.

Grunden til, at videoindhold ofte bliver forbundet med bedre performance og højere engagement, er, at det er både lettere og mere engagerende for os at konsumere holdt op imod et statisk billede. Det skaber et større blikfang, og det er mere let spiseligt end tekstbaserede opslag.

Med andre ord handler valget mellem video eller stills ikke om, hvad algoritmen foretrækker, men derimod om hvad dine følgere kan lide at se. Den er faktisk ikke længere.

Husk, som bruger er dit feed tilpasset efter dine brugsmønstre – klikker du dig kun ind på videoer, når du scroller? Så er det klart, at Instagram vil præsentere dig for flere videoer fremadrettet – smart ikke?

Det handler om hvad dine følgere kan lide at se, den er faktisk ikke længere.

SKAL opslag performe indenfor 30 minutter?

Mange er af den overbevisning, at algoritmen vil favorisere et opslag, hvis det får høj engagement indenfor de første 30 minutter, efter det er blevet postet.

Instagram har imidlertid afkræftet denne ellers ret så vedholdende, myte.

Det betyder dog ikke, at likes, kommentarer og interaktioner er uvæsentlige i forhold til dit indholds performance – det har alt sammen stor indflydelse på algoritmen og dermed også på, om dit opslag får succes eller ej.

Hvad så med Instagram Stories?

Instagrams algoritme har en finger med i alt på deres platform – også når det kommer til stories.

Som du kender det fra dit normale Instagram-feed, bliver stories fra de profiler, du engagerer mest med, placeret forrest, så Instagram sikrer sig, at du får dit daglige fix fra dine yndlingsprofiler.

Den bedømmer dog også placeringen ud fra tidspunktet, hvorved nyere stories også vil blive prioriteret af algoritmen over ”gamle” stories (selvom de ikke er mere end en dag gamle).

Eftersom stories bliver mere og mere populære for brugerne, anbefaler vi, at du sætter mere ind på stories (både frekvens og kvalitet), da det vil højne dine chancer for at komme forrest på listen for dine følgere.

At ligge godt i Instagram stories kan også skabe en god synergi til dine regulære opslag da det minder dine følgere om, at du rent faktisk eksisterer!

Bonus: inautenticitet = Instagrams værste fjende

Husk, Instagrams algoritme er bygget på avanceret machine learning, der konstant tilpasser sig nye brugsmønstre – med andre ord; den bliver bedre og bedre til at opdage inautentisk adfærd og tilpasse sig efter dette.

Instagram pods / engagement groups (grupper af profiler der hjælper hinanden ved at like og kommentere hinandens opslag) kan måske give dig en lille upside (her og nu).

Algoritmen går dog mere og mere målrettet efter at udrydde og straffe inautentisk adfærd, så det kan ikke anbefales at du benytter dig af sådanne tiltag, da det med stor sandsynlighed vil gøre mere skade end gavn på den lange bane.

Vil du høre mere omkring vores arbejde med Instagram og sociale medier? Tilmeld dig nyhedsbrevet nedenunder – så får du løbende sendt nyheder omkring sociale medier direkte til din indbakke.

Vil du læse mere omkring Instagrams algoritme? Som sagt holder platformen kortene tæt til kroppen, men andre medier har været skarpe til at opsnappe deres små brødkrummer, bl.a. Later & Techcrunch.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.