SEO & Sociale medier

4 tips til at sætte din SEO på turbo med sociale medier

SEO er et long game, men hvis du allerede har et aktivt fællesskab eller følgere, kan du booste din SEO-indsats ved at styrke sammenhængen mellem din hjemmeside og dine sociale medier. SEO og sociale medier kan nemlig være gode legekammerater – hvis de bliver brugt ordentligt.

I denne artikel får du fire tips til, hvordan du kan bruge dine sociale medier til at sætte din SEO på turbo.

Peter Peter|2. oktober 2020|14 Minutes
Peter Peter|2. oktober 2020

Få vores nyhedsbrev

SEO og sociale medier har hvert sit formål

Inden vi går i gang, er det dog vigtigt først at udpensle forskellen mellem SEO og sociale medier.

Fordi selvom begge kanaler ultimativt eksisterer for at skabe salg eller konverteringer, bruger dine kunder de to vidt forskelligt.

Grundtanken i SEO er at blive fundet i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Det gør du ved at leve op til søgeintentionen. Det er behovet, der ligger bag de fleste søgninger. Dine besøgende leder efter noget. Det kan f.eks. være et produkt, information eller en løsning på et problem.

Når du laver content til SEO, skal du derfor først afkode formålet med søgningen, og derefter levere dit bud på content, der tilfredsstiller det behov.

Med sociale medier er du derimod en del af dine følgeres hverdag. Dit job er at underholde dem, vække deres nysgerrighed eller interagere med dine opslag. Det betyder, at du laver content, der indbyder til at være del af et fællesskab eller give dem god grund til at klikke sig videre med et link.

Den tydeligste forskel er, at content til sociale medier skal være delbart, hvorimod du med SEO skal lave noget, der er linkbart. For at sætte det på spidsen, betyder det, at du i SEO skal lave noget, der er nyttigt, hvorimod du på sociale medier skal engagere dine følgere.

Ved at forstå forskellen mellem de to kanaler, får du også øjnene op for, hvordan de to kan spille sammen.

Har du brug for en klar gameplan på netop søgemaskineoptimering, kan du i forlængelse følge denne SEO guide.

Tip #1 - Del dine indlæg, når du publicerer nyt content på hjemmesiden

Den enkleste – og mest ligetil – måde, du kan booste din SEO med dine sociale medier, er at dele dine blogindlæg eller artikler fra din hjemmeside på dine sociale medier.

Det tager tid for dine blogindlæg, artikler eller nyt content på din hjemmeside at blive fundet af Google. Især hvis hjemmesiden er helt ny. Men da en af Googles ranking faktorer for at stige i søgeresultaterne er besøgstrafik, kan du sætte skub i sagerne ved at dirigere følgere fra dine sociale medier til den pågældende side.

Besøgende fra din Facebook, Instagram, LinkedIn eller et andet socialt medie, er ikke bare med til at hæve antallet af øjne på siden – de er også ofte mere tilbøjelige til at bruge tid på siden eller klikke rundt efter, de er færdig med at læse dit content. Det er med til at fortælle Google, at indholdet er relevant.

At dele blogindlæg og artikler kan derfor give et godt skub og indikere, at siden skal indekseres – eller stige i søgeresultaterne.

Bare husk at give dine følgere lidt ekstra på de sociale medier. Pointen med en Facebook eller en Instagram ryger lidt, hvis man kan få det præcis samme udbytte ved at skrive sig op til dit nyhedsbrev eller finde dit blogindlæg i Google.

Når du får et link fra Facebook eller et andet socialt medie, er det i hovedreglen et NoFollow-link. Det vil sige, at det i sig selv ikke har den store SEO-værdi.

Men at skabe links frem og tilbage mellem din hjemmeside og profiler på sociale medier, kan være med til at styrke din troværdighed i Googles øjne. Hvis du kæmper med at ligge i toppen på selv dit eget virksomhedsnavn, kan det godt nytte at lave tydelige profil-links på dine sociale medier.

Ved at have et link i din profil er du også med til at signalere over for dine følgere, at siderne er legitime og relateret til hinanden. Derudover gør du det nemt for dem at navigere frem og tilbage mellem dine digitale ejendomme – og dermed skabe en bedre brugeroplevelse.

Tip #2 - Link til og fra dine sociale medier

Den enkleste – og mest ligetil – måde, du kan booste din SEO med dine sociale medier, er at dele dine blogindlæg eller artikler fra din hjemmeside på dine sociale medier.

Det tager tid for dine blogindlæg, artikler eller nyt content på din hjemmeside at blive fundet af Google. Især hvis hjemmesiden er helt ny. Men da en af Googles ranking faktorer for at stige i søgeresultaterne er besøgstrafik, kan du sætte skub i sagerne ved at dirigere følgere fra dine sociale medier til den pågældende side.

Besøgende fra din Facebook, Instagram, LinkedIn eller et andet socialt medie, er ikke bare med til at hæve antallet af øjne på siden – de er også ofte mere tilbøjelige til at bruge tid på siden eller klikke rundt efter, de er færdig med at læse dit content. Det er med til at fortælle Google, at indholdet er relevant.

At dele blogindlæg og artikler kan derfor give et godt skub og indikere, at siden skal indekseres – eller stige i søgeresultaterne.

Bare husk at give dine følgere lidt ekstra på de sociale medier. Pointen med en Facebook eller en Instagram ryger lidt, hvis man kan få det præcis samme udbytte ved at skrive sig op til dit nyhedsbrev eller finde dit blogindlæg i Google.

Tip #3 -  Pixel til remarketing og look-a-like

Pixels og tracking tags er en cookie, du lægger på din hjemmeside, så du kan spore indkommende trafikken fra de sociale medier.

Denne type af sporing er en nødvendighed, hvis du ønsker at lave remarketing eller hvis du gerne vil gro din følgerskare ved at bruge data om dine besøgende til at lave look-a-like-målgrupper eller kopimålgrupper.

Dette tip kræver dog også, at du har en tydelig cookiepolitik, der overholder GDPR-lovgivningen.

Du kan ydermere være hæmmet, hvis dine besøgende bruger en VPN, der blokerer cookies. De fleste VPN’er giver dog brugerne mulighed for selv at vælge om, de vil tillade cookies eller ej. Så gør det klart for dine besøgende, at du bruger deres data forsvarligt.

Tip #4 -  Husk dit Social Card

Et Social Card, og kaldet et Social Preview, er det lille billede, tekst og beskrivelse, der vises på sociale medier, når du eller nogle andre deler dit indhold.

Med Social Cards forbedrer du ikke bare præsentation af dit indhold, når det bliver delt på Facebook, Instagram, LinkedIn eller Twitter – det er også med til at øge engagement og driver mere trafik til din side.

Relaterede indlæg

Facebook lancerer ’Business Suite’

Facebook har lanceret en ny management platform kaldet ’Business Suite’. Ideen med…

GUIDE: Sådan bruger du Instagram Reels

Instagram Reels kommer med en ny måde at skabe sjove, engagerende og letfordøjelige…

Derfor skal din virksomhed skal bruge Instagram-stories

Mangler du stadig at gøre Instagram stories til en fast inventar i din…

Nyhedsbrev om sociale medier

Tilmeld dig Nordic Socials gratis nyhedsbrev og få de vigtigste nyheder omkring sociale medier sendt direkte til din indbakke.

Ja tak, jeg vil gerne holde mig opdateret.